مديرعامل شرکت ملي گاز ايران اعلام کرد:
معاوضه برق ارمنستان با گاز ایران

اوجی گفت : عقد قرارداد با کشور پاکستان هم نهایی شده است و بر اساس آن از سال 2014 روزانه یک میلیون و پانصد هزار متر مکعب گاز به پاکستان صادر می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بر اساس قرارداد جدید هر متر مکعب گاز ایران با سه کیلو وات برق ارمنستان معاوضه می شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از واحد مرکزی خبر، جواد اوجی در نشست خبری با اشاره به برخی از قردادهای گازی افزود: با قرارداد اخیری که با ترکمنستان امضا شد ، سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز به میزان واردات از این کشور اضافه شد و به 14 میلیارد متر مکعب در سال رسید.

وی گفت : عقد قرارداد با کشور پاکستان هم نهایی شده است و بر اساس آن از سال 2014 روزانه یک میلیون و پانصد هزار متر مکعب گاز به پاکستان صادر می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به مشارکت بانک ها در اجرای طرح های گازی اشاره کرد و گفت: چهارهزار میلیارد تومان قرارداد مشترک با بانک صادرات داریم که از این میزان 80 درصد سهم این بانک است.

اوجی افزود: برای ادامه احداث خط لوله 6 و 7 سراسری گاز ، قرارداد سه هزار و پانصد میلیارد تومانی با بانک پارسیان و قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شد.

وی میزان سرمایه گذاری برای توسعه گازرسانی شهری و روستایی را هم هزار و 500 میلیارد تومان بیان و اضافه کرد: در مجموع 9 هزار میلیارد تومان در سال 89 در طرح های مختلف گازی سرمایه گذاری شده است.

اوجی پیش بینی کرد در سال 90 نیز هفت هزار میلیارد تومان در طرح های مختلف گازی سرمایه گذاری شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: تا پایان برنامه پنج ساله توسعه، 37 هزار میلیارد تومان در طرح های مختلف گازی از جمله خطوط انتقال، توسعه و ساخت پالایشگاه ها ، گازرسانی شهری و روستایی سرمایه گذاری می شود.


85% خانوارها 500 تا 600 متر مکعب گاز مصرف کرده اند

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از تسهیلات جدید برای جداسازی کنتورهای گاز خبر داد و گفت : بررسی قبض ها نشان می دهد 85 درصد خانوارها پانصد تا ششصد متر مکعب گاز مصرف کرده اند که حداکثر صورت حساب انها از 15 هزار تومان به 38 هزار تومان رسیده است.

 اوجی با اشاره به تصاعدی بودن محاسبه بهای گاز مصرفی شهروندان گفت : در برخی ساختمان ها تعداد خانوارهایی که زندگی می کنند بیشتر از رقمی است که در شرکت ملی گاز ثبت شده است و خانوارهای ساکن دراین ساختمانها جزو مشترکان پر مصرف محسوب و بهای گاز مصرفی انها با نرخ بالاتر محاسبه می شود و باید برای رفع این مشکل رقم خانوار خود را در شرکت ملی گاز اصلاح کنند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد : برای سهولت شهروندان و تامین حقوق اینگونه خانوارها خود اظهاری آنان را می پذیریم و حتی قبض دوره جدید آنان را نیز اصلاح می کنیم تا کارشناسان فنی پس از بازدید سایر اقدامات قانونی را انجام دهند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پس از پیگیری فنی علت افزایش نامتعارف بهای گاز مصرفی برخی مشترکان به اشکالات فنی به ویژه در موتورخانه های ساختمانها پی برده ایم گفت : برای رفع این مشکل ضمن توصیه به همه دارندگان موتورخانه ها به بازدید فنی آن ، گروههای متشکل از کارشناسان شرکت ملی گاز را نیز برای آموزش چگونگی کاهش مصرف گاز در بخشهای مختلف از جمله بخش خانگی اعزام می کنیم.

اوجی ارزش واقعی هر متر مکعب گاز را در حال حاضر 365 تومان اعلام کرد و افزود : هر متر مکعب گاز با میانگین قیمت 70 تومان عرضه می شود.

وی گفت : بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قیمت گاز در پایان برنامه پنجم توسعه باید به 75 درصد قیمت صادرات ان برسد.

معاون وزیر نفت درباره قیمت گاز در سال جدید اظهار داشت : شش گزینه برای قیمت گاز به سازمان هدفمند سازی یارانه ها ارائه کرده ایم و منتظر تصمیم ستاد مربوط در این سازمان هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید برامادگی این شرکت برای تخصیص کنتورهای مستقل برای هر واحد مسکونی گفت : پیش از این همه واحدهای یک مجتمع یا ساختمان باید با این موضوع موافقت می کردند اما این قید را حذف کرده ایم و هر مشترک می تواند درخواست نصب کنتور مستقل کند.

وی گفت : متقاضیان می توانند درخواست خود را به همراه تائیدیه سازمان نظام مهندسی به شرکت های گاز ارائه کنند.

اوجی متوسط هزینه نصب کنتورهای جدید و مستقل برای هر واحد را حدود 42 هزار تومان اعلام کرد و افزود : مشترکانی که قصد تعویض کنتور و نصب کنتورهای مستقل گاز را دارند کنتورهای انان را نیز به قیمت روز از انان خریداری می کنیم.

وی افزود : تا کنون 127 هزار کنتور مجزا بنا به درخواست مشترکان در کشور نصب شده است.

اوجی با تاکید بر اینکه با سپری شدن فصل سرما از این پس مبالغ قبوض گاز سیر نزولی خواهد داشت ، گفت : در طول سال بیشترین میزان مصرف گازدر ماه های بهمن واسفند به ثبت رسیده است.

وی افزود : امسال به خاطر کاهش حدود 6 درصدی دمای هوا نسبت به سال گذشته و دو سال قبل ، مصرف گاز بیشتر شده و برخی روزها به 540 میلیون متر مکعب نیز رسیده است .

اوجی با اشاره به اینکه در دوهفته اخیر صدور قبوض دوره جدید گاز که کل مدت ان در دوره پس از هدفمندی است آغاز شده است ، گفت : 47 درصد خانوارها کمتر از سیصد متر مکعب گاز مصرف کردند که حد اکثر صورت حساب آنها 11 هزار تومان می شود و حدود هفت هزار تومان بیشتر از قیمت قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست.

اوجی گفت : حدود 16 درصد خانوارها نیز 300 تا 400 مترمکعب گاز مصرف کردند که حد اکثر صورت حساب آنها با ده هزار تومان افزایش به 18 هزار تومان می رسد.

وی افزود : 13 درصد خانوارها نیز 400 تا 500 مترمکعب گازدر ماه مصرف کردند که صورت حساب آنها با 10 هزار تومان افزایش به 27 هزار تومان می رسد.

معاون وزیر نفت گفت : حدود 9 درصد خانوارها نیز 500 تا 600 متر مکعب گاز مصرف کردند که قبض آنها با 23 هزار تومان افزایش نسبت به قبل از هدفمندی به 38 هزار تومان رسیده است.

وی شمار خانوارهایی را که 600 تا 700 متر مکعب گاز در ماه مصرف کرده اند ،حدود 6 درصد اعلام کرد و گفت : صورت حساب گاز مصرفی این خانوارها نیز از حدود 18 هزار تومان به 54 هزار تومان می رسد.

اوجی افزود : حدود 4 درصد خانوارها نیز 700 تا 800 مترمکعب گاز مصرف کردند که صورت حساب آنها با حدود 50 هزار تومان افزایش نسبت به دوره قبل از هدفمندی یارانه ها به 73 هزار تومان رسیده است.

معاون وزیر نفت گفت : حدود 5 درصد خانوارها نیز بیش از هشتصد متر مکعب گاز در ماه مصرف کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا